John Fanning – Njeriu i ri / The New Man

Duke bërë një kërkim në Arkivin Qendror Shtetëror të Filmit në Tiranë, u bëra të dashurohem me zgjedhjet es- tetika të posterave të filmave shqiptar, veçanërisht gjatë vitëve ’60 e ’70. Një konstante që vura re ishte që shumë paraqitje estetike të njerëzve gjatë kohës së komunizmit tregohen duke shikuar në horizont, pa e parë shikuesin; gjithmonë pa menduar për veten por për të ardhmen, duke deshiruar një botë më të mirë, të ardhmen e “njëriut të ri.”

While doing research at the State Film Archives in Tirana I became enamored with the esthetic choices of Albanian film posters, especially during the 1960s and ’70s. One constant I noticed was that many esthetic representations of people during communism featured them looking not at the viewer of the poster but glancing off into the distance; they were always thinking not of themselves but of the future and a longing for a better world, the future of “the new man.” 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s